FANDOM

Laakeri on mekaaninen komponentti joka sijoitetaan sähkötoimisissa aseissa rattaan akselin ja rataslaatikon väliin vähentämään rattaan pyörimisestä syntyvää kitkaa. Airsoft aseissa käytetään kuula- ja liukulaakereita.

LiukulaakeriMuokkaa

Liukulaakereita valmistetaan sekä metallista, että muovista (usein nailon). Muovisten liukulaakereiden sopivuutta viritettyihin airsoftaseisiin voidaan pitää kyseenalaisena niiden huonon kestävyyden takia.

ToimintaMuokkaa

Liukulaakeri on toiminnaltaan hyvin yksinkertainen: se laakerin reuna joka tulee rattaan akselia vasten on sileä - kitkan pienentämiseksi - ja siinä usein ura (tai useampi) voiteluöljyä varten.

EdutMuokkaa

Liukulaakereiden toimintaperiaatteen vuoksi ne ovat hyvin tukevia, eivätkä rikkoudu helposti raskaillakaan virityksillä.

HaitatMuokkaa

Liukulaakerit aiheuttavat - yksinkertaisesta toimintatavastaan johtuen - rattaistolle huomattavasti enemmän kitkaa kuin kuulalaakerit, eivätkä näin sovellu aseisiin joilla tavoitellaan suurta sarjatulen nopeutta tai joissa hyvä hyötysuhde on akkutilan puutteen takia välttämätön.

KuulalaakeriMuokkaa

ToimintaMuokkaa

Kuulalaakereiden toiminta perustuu vierintäkitkaan, joka on huomattavasti vähäisempi kuin hankauskitka. Kuulalaakereiden sisällä on pienikokoisia kuulia jotka rullaavat kahden pinnan välillä.

EdutMuokkaa

Kuulalaakereilla saavutettu etu liukulaakereihin nähden on huomattava, sillä niiden synnyttämä kitka on paljon liukulaakereita pienempi.

HaitatMuokkaa

Kuulalaakereiden rakenteesta johtuen ne ovat liukulaakereita herkemmät rikkoutumaan. Tätä on pyritty ehkäisemään rakentamalla isompia, kuin 6mm, kuulalaakereita. Esimerkiksi 7mm kuulalaakerit ovat jo huomattavasti kestävämmät kuin normaalit 6mm kuulalaakerit.