Laakeri on mekaaninen komponentti joka sijoitetaan sähkötoimisissa aseissa rattaan akselin ja rataslaatikon väliin vähentämään rattaan pyörimisestä syntyvää kitkaa. Airsoft aseissa käytetään kuula- ja liukulaakereita.

Liukulaakeri[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Liukulaakereita valmistetaan sekä metallista, että muovista (usein nailon). Muovisten liukulaakereiden sopivuutta viritettyihin airsoftaseisiin voidaan pitää kyseenalaisena niiden huonon kestävyyden takia.

Toiminta[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Liukulaakeri on toiminnaltaan hyvin yksinkertainen: se laakerin reuna joka tulee rattaan akselia vasten on sileä - kitkan pienentämiseksi - ja siinä usein ura (tai useampi) voiteluöljyä varten.

Edut[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Liukulaakereiden toimintaperiaatteen vuoksi ne ovat hyvin tukevia, eivätkä rikkoudu helposti raskaillakaan virityksillä.

Haitat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Liukulaakerit aiheuttavat - yksinkertaisesta toimintatavastaan johtuen - rattaistolle huomattavasti enemmän kitkaa kuin kuulalaakerit, eivätkä näin sovellu aseisiin joilla tavoitellaan suurta sarjatulen nopeutta tai joissa hyvä hyötysuhde on akkutilan puutteen takia välttämätön.

Kuulalaakeri[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Toiminta[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kuulalaakereiden toiminta perustuu vierintäkitkaan, joka on huomattavasti vähäisempi kuin hankauskitka. Kuulalaakereiden sisällä on pienikokoisia kuulia jotka rullaavat kahden pinnan välillä.

Edut[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kuulalaakereilla saavutettu etu liukulaakereihin nähden on huomattava, sillä niiden synnyttämä kitka on paljon liukulaakereita pienempi.

Haitat[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kuulalaakereiden rakenteesta johtuen ne ovat liukulaakereita herkemmät rikkoutumaan. Tätä on pyritty ehkäisemään rakentamalla isompia, kuin 6mm, kuulalaakereita. Esimerkiksi 7mm kuulalaakerit ovat jo huomattavasti kestävämmät kuin normaalit 6mm kuulalaakerit.